چرخه عمر تراکنش بیت‌ کوین

چرخه عمر 

منظور از چرخه عمر تراکنش بیت‌کوین این است که وقتی یک تراکنش در این شبکه قرار است انجام شود، از ابتدا تا انتها چه اتفاقی رخ می‌دهد و فرایند چگونه جلو می‌رود. در ادامه این فرایند را توضیح خواهیم داد.

مرحله اول

‌فرض کنید که شخصی به نام حسین می‌خواهد مقداری از موجودی بیت‌کوین خود را برای شخص دیگری به‌نام سعید ارسال کند. بنابراین ابتدا حسین باید کیف پول بیت‌کوین خود را باز کند.

مرحله دوم

در گام بعدی حسین باید آدرس کیف پول سعید را کپی یا اسکن نماید و سپس مبلغی را که می‌خواهد منتقل کند، به‌همراه کارمزد تراکنش مشخص سازد و در نهایت دکمه ارسال را بزند. توجه داشته باشید که کارمزدی که حسین برای این تراکنش در نظر می‌گیرد، برای ماینرهایی که بعداً می‌خواهند هش بلوک را پیدا کنند خیلی مهم است. اگر شخصی کارمزد پایین برای تراکنش خود در نظر بگیرد، ممکن است تراکنش او خیلی طول بکشد تا انجام شود.

مرحله سوم

فرایند از دست کاربر خارج و وارد شبکه بیت‌کوین می‌شود. در این بخش، ماشین‌ها باید به میدان بیایند و تراکنش را نهایی کنند. ابتدا کیف پول دیجیتال حسین، تراکنش را با استفاده از کلید خصوصی او امضا می‌کند.

مرحله چهارم

تراکنش به‌دست تمام گره‌های موجود در شبکه می‌رسد و سپس توسط آن‌ها تأیید می‌شود. تأیید شدن تراکنش توسط گره‌ها باعث می‌شود که تراکنش موردنظر معتبر شناخته شود.

 

چرخه عمر

 

مرحله پنجم

ماینرهایی که این تراکنش به‌دست‌ آ‌ن‌ها می‌رسد، با هم شروع به رقابت و تلاش می‌کنند که معمای موردنظر را حل و هک بلوک مربوط به این تراکنش را کشف کنند. هر ماینری که ابتدا هش بلوک را کشف کند، پاداش می‌گیرد و کارمزد تراکنش‌های آن بلوک هم متعلق به اوست. در این بخش، ماینینگ یا استخراج تمام و هش پیدا می‌شود.

مرحله ششم

وقتی ماینر، هش را کشف کرد و توانست معمای اثبات کار را حل کند، باید این هش را به تأیید سایر گره‌ها برساند تا بلوک اعتبار لازم را پیدا کند. بنابراین لازم است هش را برای سایر گره‌ها ارسال کند.

مرحله هفتم

در این مرحله گره‌ها وارد میدان می‌شوند و در عرض چند دقیقه، هش بلوک را ارزیابی و در نهایت تأیید می‌کنند. وقتی بلوک تأیید شد، به زنجیره بلوکی اضافه می‌شود.

مرحله هشتم

در اینجا سعید، اولین تأییدیه تراکنشی را که حسین انجام داده است، مشاهده می‌کند. سپس وقتی بلاک‌های جدید تولید شود، تأییدیه‌های بعدی صورت می‌گیرد تا زمانی که کل تراکنش تأیید شود.

بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که تراکنش بیت‌کوین چقدر زمان می‌برد؟ در مقاله بعدی قصد داریم عواملی که روی زمان تراکنش بیت‌کوین تأثیرگذار هستند را بررسی کنیم. در صورتی که شما هم تمایل دارید از مدت زمان لازم برای انتقال بیت‌کوین باخبر شوید، در قسمت بعدی سریال آموزشی رمز ارزها با ما همراه شوید.

مقالات مشابه