تراکنش‌ های بیت‌ کوین چقدر طول می‌کشد؟

تراکنش های بیت کوین

در قسمت قبلی سریال آموزشی رمز ارزها به این نکته اشاره کردیم که ماینرها تراکنش‌ها را بر اساس کارمزدی که برای آن‌ها تعیین‌شده، اولویت‌بندی و سپس برای ماینینگ اقدام می‌کنند؛ یعنی هر چه کارمزدی که برای تراکنش‌های بیت‌کوین در نظر گرفته می‌شود بالاتر باشد، ماینر‌ها برای پیدا کردن هش مربوط به بلوک آن تراکنش بیشتر تلاش و زودتر برای پیدا کردن هش اقدام می‌کنند.

بنابراین دو فاکتور روی زمان انجام تراکنش بیت‌کوین تأثیر دارد:

  1. کارمزدی که فرستنده یا ارسال‌کننده برای تراکنش در نظر می‌گیرد.
  2. میزان شلوغی شبکه بیت‌کوین (میزان بار یا Load شبکه بیت‌کوین)

مسئله‌ای که باید در نظر بگیرید این است که بلاک‌های شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین، ظرفیت محدودی دارند. اگر بخواهیم مثال عینی بزنیم، می‌توانیم بگوییم که گاوصندوق‌هایی که بیت‌کوین اسناد تراکنش‌ها را در آن‌ها قرار می‌دهد، گنجایش و ظرفیت محدودی دارند که به‌طور متوسط 2500 تراکنش عنوان می‌شود. به همین دلیل هرچه کارمزد یک تراکنش بالاتر باشد، ماینرها زودتر این اسناد را در بلوک (گاوصندوق) مربوطه قرار می‌دهند و زودتر برای کدگذاری آن گاوصندوق (پیدا کردن هش بلوک) اقدام می‌کنند. از طرفی در آن زمانی که شما می‌خواهید تراکنش را انجام دهید، شبکه شلوغ باشد یا ماینرهای کمتری در شبکه فعال باشند، تراکنش هم بیشتر زمان می‌برد.

اگر ارسال‌کننده، کارمزد یک تراکنش را پایین در نظر بگیرد؛ ممکن است هیچ‌گاه آن تراکنش اولویت پیدا نکند و انجام شدن آن خیلی طول بکشد. بسیاری از تراکنش‌هایی که می‌بینید با تأخیر زیاد انجام می‌شود به همین دلیل است.

 

 

یک نکته

یکی از سوالاتی که امکان دارد بپرسید این است که قضیه زمان ثابت 10 دقیقه‌ای برای انجام تراکنش‌ها چیست؟ این زمان 10 دقیقه‌ای مربوط به تأیید اولیه تراکنش است. زمانی که تراکنش شما در بلاک قرار می‌گیرد، 10 دقیقه زمان می‌برد تا اولین تأیید را دریافت کنید ولی تأییدهای بعدی را مشخص نیست که چه زمانی دریافت نمایید. ممکن است تأییدهای بعدی را در 50 دقیقه بعد دریافت کنید. با این حساب حدود 60 دقیقه زمان نیاز است تا یک تراکنش نهایی شود و به‌دست گیرنده موردنظر برسد.

توجه داشته باشید که برخی تراکنش‌ها در همان 10 دقیقه، تأیید اولیه را دریافت نمی‌کنند و این موضوع به‌میزان کارمزد تراکنش بستگی دارد. اگر کارمزد کافی نباشد، ممکن است همین تأیید اول، چند ساعت زمان ببرد.

همان‌‌طور که پیش ‌از ‌این گفتیم اساس کار بیت‌کوین، فناوری بلاک‌ چین است. وقتی تراکنش شما در یکی از بلوک‌های این زنجیره بلوکی قرار می‌گیرد، دست‌کم شش بلوک باید این تراکنش را تأیید کنند. دلیل لزوم تاییدها این است که تراکنش قابل‌برگشت نباشد و احتمال دو بار خرج کردن موجودی از بین برود. از این شش بلوک، یک بلوک همان بلوکی است که تراکنش در آن قرار دارد و پنج بلوک دیگر هم باید آن را تأیید کنند.

این مسائل جزو نقاط ضعف بیت‌کوین محسوب می‌شود؛ چون در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها به‌دلیل رقابتی بودن خیلی بالا رفته و به همین خاطر بعضی تراکنش‌ها عملاً انجام نمی‌شود. بیت‌کوین در پی این بود که مبادلات مالی در جهان را ارزان و بی‌دردسر کند، ولی عملاً امروز چنین اقدامی ممکن نیست. البته نیازی به نگرانی نیست؛ چون بسیاری از کیف پول‌های بیت‌کوین، میزان کارمزد تراکنش را به‌صورت خودکار و براساس کارمزدهای استاندارد تعیین می‌کنند تا تراکنش شما در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

سوال این است که وقتی اعتبار تراکنش تأیید شد و گره‌ها متوجه شدند که شما اعتبار لازم را برای انجام تراکنش دارید، تراکنش در کجا قرار می‌گیرد تا بعد از آن وارد بلاک شود؟ پاسخ این سوال، استخر حافظه (یا ممپول یا Mempool) است. استخر حافظه در واقع، اتاق انتظار تراکنش‌هاست. در این مرحله به تراکنش، تأییدنشده (unconfirmed) گفته می‌شود.

تا اینجای کار با عوامل موثر بر زمان انجام تراکنش بیت‌کوین آشنا شدیم. همچنین دانستیم که اگر تراکنش ما خیلی طول می‌کشد یا به دلیل بالا بودن بار روی شبکه است یا اینکه از پایین بودن کارمزد تراکنش ما نشئت می‌گیرد. اگر احساس می‌کنید که زمان انجام تراکنش بالا رفت، می‌توانید تراکنش خود را لغو کنید و کارمزد بالاتری برای آن در نظر بگیرید تا اولویت بیشتری پیدا کنید. همچنین می‌توانید وقتی شبکه خلوت‌تر شد، تراکنش را انجام دهید. در قسمت بعدی سریال آموزشی رمز ارزها به قوانین تعیین کارمزد تراکنش بیت‌کوین خواهیم پرداخت.

مقالات مشابه