الگوریتم اثبات کار

بلاک چین

بلاک ‌چین (Blockchain) از دو کلمه بلاک یا بلوک (Block) و چین (Chain) به‌معنای زنجیره تشکیل شده است. ترکیب این دو کلمه مفهومی به‌نام زنجیره بلوکی یا زنجیره‌ای از بلوک‌ها را نشان می‌دهد.

این فناوری در واقع یک سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات و گزارش‌گیری از آن‌هاست؛ به این صورت که اطلاعات در این سیستم در مخزن‌هایی که به آن‌ها بلاک می‌گوییم ذخیره و نگه‌داری می‌شوند. اما تفاوات این سیستم با دیگر سیستم‌ها در غیر متمرکز بودن آن است. در این سیستم یک سرور مشخص برای ذخیره‌سازی اطلاعات وجود ندارد و همه افراد و اعضای شبکه به تمامی اطلاعات سیستم دسترسی دارند؛ به‌طوری که تغییر در اطلاعات هر بلاک توسط همه افراد شبکه دیده می‌شود؛ بنابراین اگر هر بلاک را یک گاوصندوق در نظر بگیریم، همه کاربران از محتوای آن آگاه هستند، اما نمی‌توانند به این محتویات دست بزنند و آن‌ها را تغییر دهند. البته این فناوری فقط در خدمت رمز ارزها نیست و صنایع مختلفی از امنیت بالای این فناوری بهره می‌برند.

اما پیش از آنکه به بررسی امنیت این فناوری بپردازیم، نحوه کارکرد آن را با هم بررسی می‌کنیم.

 

بلاک چین

 

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

همان طور که گفتیم، ما در این سیستم با مجموعه‌ای از بلاک‌ها سر‌و‌کار داریم.

اما چرا از واژه زنجیره در نام این فناوری استفاده می‌کنیم؟ برای درک بهتر این موضوع باید به مفهومی به‌نام هش (Hash) بپردازیم.

هر بلاک در این سیستم توسط کدی به‌نام هش رمزنگاری می‌شود تا امکان تغییر یا هک اطلاعات داخل بلاک از بین برود و اما نکته اصلی اینجاست که هر بلاک علاوه بر هش خود، هش بلاک قبلی را نیز شامل می‌شود. بنابراین این موضوع باعث می‌شود که بلاک‌ها به‌هم متصل یا به‌اصطلاح زنجیر شوند.

امنیت در بلاک چین

با توجه به نحوه کارکرد این فناوری، ما زنجیره‌ای از بلاک‌ها را داریم که تغییر دیتای هر بلاک موجب تغییر هش آن بلاک نیز می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که هر تغییری در یک بلاک ایجاد شود، آن بلاک نامعتبر قلمداد می‌شود و وقتی یک بلاک از یک زنجیره بلوکی تغییر کند، تمام زنجیره بلوکی اعتبار خود را از دست می‌دهد و دلیل آن زنجیروار بودن بلاک‌ها است؛ تغییر هش یک بلاک باعث تغییر در بلاک‌های بعدی نیز می‌شود و  اینجاست که زنجیر موجود بین بلوک‌ها جدا شده و زنجیره بلوکی ارزش خود را از دست می‌دهد.

این موضوع در کنار این که همه اعضای شبکه به تمامی داده‌های شبکه دسترسی دارند، موجب ایجاد امنیت بالای این شبکه می‌شود، چرا که برای تغییر هر داده از داده‌های بلاک‌ها نیاز به تایید اکثریت اعضا یا به‌اصطلاح نودهای شبکه است، در نتیجه امکان هک یا تغییر اطلاعات تقریبا غیرممکن می‌شود.

وقتی شما از رمز ارزها استفاده می‌کنید، نقش یک گره یا نود را پیدا می‌کنید و تمام بلاک‌های شبکه در اختیار شما قرار می‌گیرد. هدف اصلی بلاک‌ چین نیز همین تمرکززدایی است. این در حالی است که یک سری دیگر از سیستم‌ها مثل ویکی‌پدیا متمرکز هستند و کاربران اصلی می‌توانند هر اطلاعاتی که خواستند را تغییر دهند یا اصلاً حذف کنند.

 

امنیت در بلاک چین

 

چرا به بلاک چین نیاز داریم؟

قبل از به وجود آمدن این فناوری، سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات دیگری نیز وجود داشتند، اما مشکل اکثر این سیستم‌ها متمرکز بودن و وجود یک سرور مرکزی برای نظارت اطلاعات بود. اما این فناوری با ویژگی غیرمتمرکزسازی که در خود دارد توانست این مشکل را به‌خوبی برطرف کند. در این سیستم هیچ سرور مرکزی و مشخصی برای تایید و نظارت اطلاعات وجود ندارد و هر شخص و سیستمی که به این شبکه متصل باشد، می‌تواند بر اطلاعات نظارت داشته باشد که با این کار امنیت شبکه بسیار بالا رفته و امکان هک و تغییر اطلاعات بسیار پایین می‌آید.  بنابراین یکی از مشکلات سیستم‌های متمرکز امکان تغییر اطلاعات هست و کاربران اصلی می‌توانند هر اطلاعاتی که خواستند را تغییر دهند یا اصلاً حذف کنند. این موضوع لزوم استفاده از این فناوری را تقویت می‌کند.

کاربردهای بلاک چین

در طی زمان از ابتدای پیدایش این فناوری تا اکنون که فناوری اطلاعات پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند، این فناوری نیز توانسته است در زمینه‌های گوناگون جای خود را پیدا کند و در صنعت‌هایی مثل مالی، بیمه، حسابداری، پزشکی، انرژی و  ... کاربردهای زیادی را ایجاد نموده است.

اما از اصلی‌ترین و معروف‌ترین کاربردهای این فناوری که اکثریت با آن آشنا هستند، می‌توان بحث رمزارزها را مطرح نمود. به عنوان مثال در شبکه بیت‌کوین، داده‌هایی که در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین هستند و در واقع یکی از بهترین کاربردهای این فناوری، انتقال پول به شیوه‌ای ارزان‌ و سریع‌ نسبت به روش‌های سنتی است. در کنار سرعت و سهولت بالای انتقال پول به کمک این شبکه، ما امنیت و امکان ناشناس بودن هویت را هم در این فناوری خواهیم داشت که از نقاط قوت این نوع از شبکه ذخیره سازی اطلاعات است.

نتیجه‌گیری

این تکنولوژی و فناوری باوجود توسعه‌هایی که داشته است، همچنان جوان محسوب می‌شود و بسیار جای پیشرفت دارد. بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها درحال به‌کارگیری این فناوری در بهبود سازوکار فعالیت و خدمات خود هستند.

این فناوری با امکان ذخیره و نگه‌داری دائمی اطلاعات بدون هک و تغییر، توانسته است انقلابی در سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات ایجاد نماید که امنیت و تمرکززدایی از مزایا و ویژگی‌های اصلی آن هستند.

در طی سال‌های آینده باید منتظر حضور این فناوری در ابعاد مختلف زندگی خود باشیم.

 

 

دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger) یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که در آن همه اعضای شبکه به تمامی اطلاعات دسترسی دارند.

با دفتر کل توزیع شده آشنا شوید

 

مهم‌ترین ویژگی بلاک چین به‌عنوان یک شبکه ذخیره‌سازی اطلاعات، موضوع غیرمتمرکزسازی و حذف نهاد ناظر است.

با غیر متمرکز سازی در بلاک چین آشنا شوید

مقالات مشابه