قوانین مربوط به تعیین کارمزد تراکنش‌ های بیت‌ کوین

کارمزد تراکنش های بیت کوین

درپست قبل به مدت انجام تراکنش‌های بیت‌کوین و عوامل موثر بر زمان انجام تراکنش پرداختیم. در این مقاله می‌کوشیم به‌میزان کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین و قوانین مربوط به آن بپردازیم.
پیش‌ازاین گفتیم وقتی که قرار است یک تراکنش در شبکه بیت‌کوین انجام شود، باید ابتدا کارمزد آن را تعیین کنیم تا ماینرها بر اساس این کارمزد، تراکنش را انتخاب و نهایی کنند؛ چون ماینرها زمان و توان محاسباتی خود را صرف می‌کنند تا بتوانند یک تراکنش را در یک بلاک ثبت و سپس نهایی سازند. ما هم باید کارمزدی قانع‌کننده و مناسب برای آن‌ها لحاظ کنیم. در حال حاضر هر بلوک از شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین، حدود 1 مگابایت ظرفیت دارد. اگر می‌خواهید به تراکنش خود اولویت بدهید تا سریع‌تر انجام شود، باید کارمزد بیشتری برای آن در نظر بگیرید.
در شبکه بیت‌کوین، به 0.00000001 بیت کوین، 1 ساتوشی گفته می‌شود. در واقع 100 میلیون ساتوشی معادل یک بیت‌کوین است. کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین بر اساس واحد ساتوشی بر بایت محاسبه می‌شود. یعنی شما به‌ازای انتقال هر بایت از تراکنش خود، حاضر هستید چند ساتوشی بپردازید. میانگین حجم هر تراکنش بیت‌کوین، 250 بایت است.

نکته دیگری که روی میزان کارمزد تراکنش تأثیر دارد، میزان عرضه ‌و تقاضای موجود در شبکه است. کارمزد تراکنش، زمانی که شبکه خلوت باشد با زمانی که تقاضا برای تراکنش بیشتر است، فرق می‌کند.
برخی از استخرهای استخراج رمز ارز بزرگ، تنها تراکنش‌هایی را انتخاب می‌کنند که هزینه بالایی دارند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند صدها تراکنش با کارمزد پایین را انجام دهند تا مجموع این مقادیر، در کنار هم به عددی بزرگ تبدیل شود.
یکی از نکاتی که کار را برای تعیین کارمزد تراکنش راحت می‌کند، خود کیف پول‌های دیجیتال مدرن هستند. این کیف پول‌ها براساس تراکنش‌های جاری سیستم، حجم تراکنش (مقدار بایت) شما را محاسبه می‌کنند و برمبنای میانگین ساتوشی بر بایت موجود در سیستم، میزان کارمزد منطقی برای تراکنش شما را حساب خواهند کرد.
همچنین برای تعیین کارمزد تراکنش خود می‌توانید به mempool.space مراجعه کنید تا ببینید تراکنش‌هایی که در حال انجام است، معمولاً چقدر کارمزد می‌پردازند. این ابزار به شما نشان می‌دهد که عرضه ‌و تقاضای شبکه در چه وضعی است و شما برای تعیین کارمزد منطقی باید چه عددی را بر اساس ساتوشی بر بایت (Sat/Byte) در نظر بگیرید.

 

کارمزد تراکنش های بیت کوین


برای محاسبه کارمزد مناسب برای تراکنش خود می‌توانید به سایت‌هایی که میانگین هزینه تراکنش را اعلام می‌کنند، مراجعه نمایید و عددی را که آن‌ها اعلام کرده‌اند در حجم تراکنش خود ضرب نمایید. سایت‌هایی مثل bitcoinfees.co میانگین روزانه کارمزد تراکنش بیت‌کوین را به شما نشان می‌دهند. در این سایت سه مفهوم نوشته شده است:

•    Next Block Fee: 

به این معناست که اگر می‌خواهید تراکنش شما در بلاک بعدی قرار بگیرد و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، باید این مبلغ را بپردازید. به‌طور مثال اگر در سایت bitcoinfees، کارمزد چنین تراکنش‌هایی را 102 ساتوشی به‌ازای هر بایت ارزیابی کردید. این عدد را باید در حجم تراکنش خود ضرب کنید. به‌طور میانگین، حجم یک تراکنش بیت‌کوین 250 بایت است که حاصل ضرب این دو عدد حدود 25500 ساتوشی یا 0.000255 بیت‌کوین است.

•    3 Blocks Fee:

اگر می‌خواهید تراکنش شما در 3 بلاک بعدی قرار بگیرد و تأییدیه اولیه آن تا 30 دقیقه دیگر به شما برسد، این مبلغ را بپردازید. این کارمزد هم 102 ساتوشی بر بایت به دست آمد.

•    6 Blocks Fee:

اگر بخواهید تراکنش شما در شش بلوک بعد قرار گیرد، باید این کارمزد را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال وقتی عدد 88 ساتوشی بر بایت تعیین گردد و حجم تراکنش 250 بایت باشد، هزینه تراکنش 0.00022 بیت کوین خواهد بود.
البته در کنار مسئله کارمزد، شلوغ بودن شبکه یا میزان باری که روی آن نیز در زمان تراکنش شما دخالت دارد و باید این نکته را هم مدنظر قرار دهید.

در مقاله بعدی راهکارهایی برای کاهش کارمزد تراکنش ارائه خواهیم کرد.

مقالات مشابه