منظور از تراکنش در حوزه رمز ارزها

تراکنش رمز ارزها

منظور از تراکنش در سیستم بانکی امروز جهان چیست؟ وقتی ما (فرستنده) مبلغی از حساب خود را برای یک شخص دیگر (گیرنده) ارسال می‌کنیم، اصطلاحاً یک تراکنش انجام داده‌ایم. در شبکه رمز ارزها نیز همین فرایند رخ می‌دهد. وقتی ما مقداری بیت‌کوین یا هر رمز ارز دیگری را به یک کاربر دیگر می‌دهیم، در واقع تراکنش رمز ارزها انجام شده است.

هر تراکنش یک سری ورودی و خروجی دارد

در سیستم رمز ارزها که ما در این مقاله روی بیت‌کوین تمرکز داریم، تراکنش‌ها به هم متصل بوده و نیازمند ورودی و خروجی هستند. جالب است بدانید که خروجی یک تراکنش در سیستم بیت‌کوین، می‌تواند ورودی یک تراکنش دیگر باشد.

 

 

 

 

یک مثال برای درک بهتر ماجرا

فرض کنید که دوست شما 0.5 بیت‌کوین به حساب شما واریز می‌کند. این تراکنش یک خروجی دارد. حالا شما می‌خواهید از این 0.5 بیت کوینی که دارید، 0.1 بیت‌کوین را برای برادرتان ارسال کنید. در این مرحله باید چه کاری انجام دهیم؟ باید ثابت کنیم که 0.5 بیت‌کوین داریم. بنابراین از خروجی تراکنش قبلی دوست‌مان (واریز 0.5 بیت‌کوین) به‌عنوان ورودی این تراکنش استفاده کنیم. تراکنش جدید شما برای برادرتان، دو خروجی دارد: اول اینکه شما 0.1 بیت‌کوین به برادرتان داده‎اید (از حساب شما کم شد) و 0.4 بیت‌کوین در حساب‌تان باقی مانده است.

نکته این است که همیشه خروجی هر تراکنش باید با ورودی آن برابر باشد. ورودی تراکنش شما، 0.5 بیت‌کوین و خروجی آن هم 0.5 بیت‌کوین بود (0.1 برای برادرتان و 0.4 باقی‌مانده).

البته توجه داشته باشید که هر تراکنش در سیستم بیت‌کوین، مقداری هزینه دارد و به همین خاطر مقدار خروجی همیشه کمی کمتر از ورودی است. نکته جالب دیگر در‌مورد تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین این است که این تراکنش‌ها مثل یک زنجیر به‌هم متصل هستند؛ چون ورودی‌ و خروجی هر تراکنش به هم ربط دارد.

خروجی بازگشتی در سیستم بیت‌کوین یا همان چنج (Change)

اکثر تراکنش‌هایی که در سیستم بیت‌کوین انجام می‌شود، خروجی بازگشتی یا چنج دارد. فرض کنید که شما به یک مغازه می‌روید و می‌خواهید یک بیسکویت خریداری کنید. مغازه‌دار مبلغ بیسکویت را 25 هزار تومان اعلام می‌کند. شما 30 هزار تومان به او می‌دهید و او هم 5 هزار تومان به شما پس می‌دهد.

در سیستم رمز ارزها نیز همین فرایند صورت می‌گیرد. مقدار ورودی و خروجی هر تراکنش باید برابر باشد. پس وقتی موجودی‌ شما 0.5 بیت‌کوین است و شما می‌خواهید 0.1 بیت‌کوین به برادر خود بدهید، باید ابتدا 0.5 بیت‌کوین به او بدهید تا ورودی و خروجی تراکنش با هم برابر شود؛ سپس سیستم بیت‌کوین، 0.4 بیت‌کوین به شما برمی‌گرداند که به این 0.4 بیت‌کوین، خروجی بازگشتی یا چنج گفته می‌شود.

انواع تراکنش‌ها در سیستم بیت‌کوین

  1. یک ورودی و یک خروجی: اولین مدل شامل یک ورودی و یک خروجی است. گاهی شاهد خروجی بازگشتی هم در این مدل هستیم.
  2. چندین ورودی و یک خروجی: در این مدل گاهی چندین ورودی و تنها یک خروجی داریم. بعضی کیف پول‌های دیجیتال می‌آیند و با این کار چندین خروجی کوچک را به یک خروجی بزرگ تبدیل می‌کنند.
  3. یک ورودی و چندین خروجی: وقتی یک فرستنده و چندین گیرنده داریم، چنین حالتی پیش می‌آید. این کار بیشتر توسط سازمان‌ها برای پرداخت هزینه‌ها یا دستمزد کارکنان صورت می‌گیرد.

تا اینجای کار با کلیات تراکنش آشنا شدیم ولی موضوع اصلی خیلی پیچیده و پیشرفته‌تر از این حرف‌ها است. برای اینکه بتوانیم این ماجرا بهتر درک کنیم، باید ابتدا با امضای دیجیتال، هش کردن و کلیدهای عمومی و خصوصی آشنا شویم. در مقاله بعدی ساختار امضای دیجیتال را توضیح خواهیم داد.

مقالات مشابه