مفهوم غیر‌متمرکز‌ سازی در بلاک چین چیست؟

غیر متمرکز سازی در بلاک چین

در فناوری بلاک‌‌چین، مفهوم مهمی به ‌نام توزیع‌شدگی (Decentralization) وجود دارد که از این ویژگی، به‌عنوان یکی از مزایای شاخص این فناوری یاد می‌شود. منظور از توزیع‌شدگی، انتقال کنترل و تصمیم‌گیری از یک نهاد متمرکز (فرد، سازمان یا گروه) به یک شبکه توزیع‌شده است. شبکه‌های غیرمتمرکز تلاش می‌کنند که سطح اعتمادی که شرکت‌کنندگان و حاضران در شبکه باید به یکدیگر داشته باشند را کاهش دهند و از طرفی می‌کوشند که از توانایی اعمال قدرت آن‌ها روی یکدیگر بکاهند.

وقتی این اتفاق بیفتد، دیگر کنترل شبکه در دست شخص یا گروه خاصی نیست و قدرت در بین همه افراد حاضر توزیع می‌شود. به همین خاطر است که غیر متمرکز سازی در شبکه بلاک‌چین، یکی از مزایا به حساب می‌آید.

چرا غیر متمرکز سازی چنین اهمیتی دارد؟

«غیر متمرکز سازی» در حال حاضر یک مفهوم جدید و نو نیست. هرگاه افراد می‌خواهند یک راهکار مبتنی بر فناوری را طراحی کنند، معمولاً سه فاکتور «متمرکز، توزیع‌شده و غیر متمرکز» استفاده می‌کنند. اگر قرار باشد که سیستمی را غیر متمرکز توصیف کنیم، باید مفهوم توزیع‌شدگی در تمام بخش‌ها و قسمت‌های آن ساری و جاری باشد.

با مفهوم توزیع‌شدگی مدیریت و دسترسی به منابع در یک سیستم می‌توان به مزایای زیادی دست پیدا کرد. این مفهوم باعث می‌شود منافع سیستم به‌صورت منصفانه و عادلانه در اختیار تمام کاربران و شرکت‌کنندگان شبکه تقسیم و توزیع شود.

مثلا در الگوریتم اثبات کار، وقتی ماینرها با هم رقابت می‌کنند و در نهایت یک ماینر زودتر از بقیه معما را حل و کد هش را پیدا می‌کند، باید آن را در اختیار تمام گره‌های موجود در شبکه قرار دهد تا آن‌ها نیز این کد را تأیید کنند. وقتی کد توسط گره‌ها تأیید شد، آن بلوک اعتبار پیدا می‌کند و وارد زنجیره بلاک‌چین می‌شود. اینجا مفهوم توزیع‌شدگی باعث می‌شود که کنترل سیستم در اختیار خود شرکت‌کنندگان یا همان گره‌ها باشد و یک نهاد یا شخص نتواند کنترل کل شبکه را در دست بگیرد.

 

 

مزایای غیرمتمرکزسازی در بلاک‌چین

توزیع‌شدگی منافع و مزایای بسیاری برای فناوری بلاک‌ چین به‌ همراه دارد که در ادامه به چند مورد از مزایا اشاره خواهیم کرد:

ایجاد محیطی بی‌نیاز از اعتماد

در سیستم‌های متمرکز مثل بانک‌‎ها، ما اطلاعی از کل تراکنش‌هایی که در سیستم انجام می‌شود، نداریم. به همین خاطر چاره‌ای جز اعتماد نخواهیم داشت؛ اما در سیستم غیر متمرکز اصلاً بحث اعتماد نیست و همه‌چیز بر پایه بی‌اعتمادی قرار دارد و همه اسناد در اختیار همه گره‌ها قرار می‌گیرد.

کاهش نقاط ضعف

از آنجا که سیستم‌های غیرمتمرکز توسط خود افراد حاضر در شبکه مدیریت می‌شود، احتمال وقوع تقلب و تراکنش‌های غیرمعتبر، تقریباً منتفی است؛ مثلاً زمانی که کسی بخواهد دارایی خود را دو بار خرج کند، سایر گره‌ها خیلی سریع این موضوع را متوجه می‌شوند و تراکنش را تأیید نمی‌کنند.

بهینه‌سازی توزیع منابع

توزیع‌شدگی باعث می‌شود که منابع موجود در شبکه به‌صورت عادلانه توزیع شود. مثلاً در هنگام استخراج یک بلوک، آن ماینری که بیش از بقیه قدرت دارد می‌تواند زودتر معما را حل کند و از پاداش بهره‌مند شود؛ در نتیجه منابع موجود در سیستم، به‌صورت عادلانه توزیع می‌شود. در صورتی که شما هم بتوانید یک ماینر قوی برای خودتان دست‌وپا کنید، می‌توانید از پاداش‌ها و مزایای ماینینگ بهره‌مند شوید.

در این مقاله سعی کردیم با موضوع توزیع‌شدگی به‌صورت اجمالی و ابتدایی آشنا شویم. اکنون که با یک سری از مفاهیم مهم در زمینه رمز ارزها و بلاک‌ چین آشنا شدیم، زمان آن است که دوباره سراغ نحوه دقیق انجام تراکنش در شبکه بیت‌کوین رفته و به‌صورت فنی و مرحله‌به‌مرحله ببینیم که چه اتفاقی میفتد که در قسمت بعدی سریال آموزش رمز ارزها، به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقالات مشابه