تحلیل کارشناسان بزرگ بازار نسبت به شرایط فعلی بیت‌کوین

ارزش بیت‌کوین در هفت روز گذشته، بیش از 20% کاهش یافته است. شرایط حاکم بر اقتصاد کلان، سیاست‌های احتمالی و تأثیرگذار بر حوزه بلاک‌چین به همراه مشکلاتی که برای شرکت‌های فعال در این حوزه، علی‌الخصوص ورشکستگی صرافی FTX، به وجود آمده است، تحلیل‌گران را بر آن داشته تا ارزش این دارایی را مورد بررسی قرار داده و آینده احتمالی آن را پیش‌بینی کنند.

امروز شاخص ترس و طمع، عدد 24 را ثبت کرد. اگرچه این میزان نشان‌ می‌دهد بازار رمز ارزها همچنان در محدوده ترس شدید قرار گرفته است، اما با این حال، در مقایسه با روز گذشته، مقدار این شاخص 2 واحد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر آن، به نظر می‌رسد این بازار هنوز به کف قیمتی خود – که مورد نظر فعالان بازار نیز است - نرسیده است. برآورد این موارد، باعث انتشار بیانیه کارشناسان حوزه رمز ارزها شد.

شاون فارل، مسئول بخش استراتژی دارایی‌های دیجیتال در FundStrat

طی شش هفته گذشته، اتفاقات تلخ فراوانی بازار رمز ارزها تحت‌تاثیر خود قرار داد. در وهله اول، با سقوط LUNA/UST روبه‌‎رو شدیم. پس از آن صندوق پوشش ریسک 3AC ورشکسته شد. مشکلات نقدینگی صرافی FTX و اعلام ورشکستگی داوطلبانه آن‌ها، اتفاق دیگری بود که ترس بازار رمز ارزها را برای کاربران دوچندان کرد.

شاون فارل بر این باور است نمی‌توان تاثیر این دست از اتفاقات بر بازار رمز ارزها را انکار کرد؛ اما این امر بدین معنا نیست که شاهد کف قیمتی در بازار بوده‌ایم. همچنان احتمال وقوع اتفاقات سهمگین‌تری نیز وجود خواهد داشت؛ بنابراین، بهتر است آگاهانه‌تر نسبت به بازار عمل کنیم.

جو دیپاسکوال، مدیرعامل BitBull Capital

در روزهای اخیر، بازار رمز ارزها با سقوط امپراتوری سم بنکمن فراید و تقویت بازارهای سنتی، بیت‌کوین و دیگر رمز ارزها را با افت قیمت مواجه کرد. البته سنتیمنت منفی نیز در ادامه‌دار بودن این روند بی‌‎تاثیر نبود. با این حال، بیت‌کوین در محدوده 16 هزار دلار قرار گرفته است. میزان زیانی که در پی این اتفاق در چند هفته گذشته بر شرکت‌های فعال، صندوق‌ها و صرافی‌ها اعمال شده، قابل‌اندازه‌گیری نیست. حتی برخی از استیبل‌کوین‌ها نیز پیوند خود را با دلار از دست دادند و علت این امر، ترس و عدم‌اعتمادی است که این موارد بازار رمز ارزها را فراگرفت.

پیش از این اتفاقات، تحلیل‌گران شرکت BitBull Capital متصور بودند که محدوده پایین‌تر از 20 هزار دلار، محدوده مناسب و جذابی برای انباشت در بلندمدت محسوب می‌شود؛ اما تا زمانی که مشکلات ایجاد شده حل نشوند یا بازار رمز ارزها به تعادل نرسد، باید نسبت به این تحلیل، محتاطانه عمل کنیم.

دیوید دوانگ، مسئول بخش تحقیقات سازمان Coinbase

از منظر او، در پایداری بازار رمز ارزها در چندین ماه گذشته به‌دلیل عدم‌ثبات کلیت بازار، علی‌رغم نشانه‌های مثبت در اقتصاد کلان، خلل‌های ایجاد شده بود. اکنون، با توجه به ارتباط و تعهدات شرکت‌های این حوزه با صرافی FTX و Alameda، این صرافی اعتقاد دارد بیت‌کوین پس از آن که دوباره نقاط حمایتی پیشین خود را می‌شکند، به محدوده 13 هزار دلار نیز خواهد رسید. در حقیقت، این صرافی معتقد است محدوده حمایتی بعدی برای بیت‌کوین، محدوده 13.5 هزار دلار است.

خبرنامه پلتفرم Arcane Research

این پلتفرم در خبرنامه، نظر خود نسبت به اتفاقات اخیر را این‌گونه عنوان کرد: «بازار رمز ارزها به‌شدت دچار آشفتگی شده است؛ چراکه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه از پول مشتریان خود برای انجام کارهای شخصی استفاده کرده است. این اتفاق، نه‌تنها مایه شرمساری جامعه رمز ارزهاست، بلکه نشان‌دهنده عدم وجود قانون و نظارت مناسب در این حوزه در بازار در غرب است. تاثیر این اتفاق تا هفته‌های آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود».

 

برگرفته از  http://cwg.li/0cciQ

آخرین اخبار